Köpvillkor

Garnityr.se

Linda Brodin Design & Garnityr
Innehar F-skatt

Företaget Linda Brodin Design & Garnityr nämns här som Garnityr.
Priser (kr) anges i svensk valuta (SEK).

Uppdaterat: 2017-07-27 (nytt fraktpris)

Mitt konto & Personuppgifter

Du kan handla utan att skapa ett konto hos Garnityr. Du fyller bara i din leveransadress i Kassan.

Produkter du gillar kan du spara i Önskelista, men då behöver du skapa ett konto.

Personuppgifter som du sparar i ditt konto lämnas aldrig ut till tredje part och hanteras varsamt av Garnityr. Uppgifterna används endast i syfte att leverera dina varor och ge dig besked om din order.

Priser & Moms

Alla priser i webshopen anges inklusive moms (25%). Det totala momsbeloppet anges separat i Varukorgen och Kassan.

Fraktkostnad tillkommer, se Frakt nedan. Fri frakt endast inom Sverige vid köp över 600 kr.

Inget minsta ordervärde krävs.

Garnityr har rätt att justera priser, men det belopp som står vid köptillfället gäller.

Betalning

Endast förskottsbetalning tillämpas på Garnityr.se.
OBS! Din order behandlas först efter att betalning inkommit.

Garnityr erbjuder följande betalningsmöjligheter:
1. Swish – skicka beloppet manuellt till vårt swishkonto: 123 377 33 14.
2. Bankgiro – betala manuellt till vårt bankgirokonto: 5149-2544. Observera att bankens handläggningstid tillkommer vid bankgirobetalning.
3. Kortbetalning
(Visa, Master Card, American Express, Discover Card). All kortbetalning sker säkert via Paypal Checkout.
4. Paypalkonto.
Läs mer om Paypal >

Order & Kvitto

Kontrollera dina köp noga i Varukorgen innan du går vidare till Kassan, där du gör betalningen. I Kassan godkänner du dessa Köpvillkor och slutför köpet.

Direkt efter betalning får du en orderbekräftelse via e-post med en specifikation över dina beställda varor.

Frakt/Shipping

Garnityr erbjuder en fast fraktkostnad, se resp land, oavsett försändelsens vikt eller ordervärde och oberoende av betalsätt.
Inom Sverige:
42 kr. Fri frakt vid köp över 600 kr (efter ev rabatter dragits av och exklusive fraktkostnaden).
Danmark, Tyskland/Denmark, Germany:
59 SEK. One shipping price for all order.

Nedladdningsbara produkter: Ingen fraktkostnad. Gäller t.ex. mönster.

Leverans & Leveranstid

Leverans kan endast erbjudas till Sverige och vissa övriga EU-länder. Fraktkostnader se Frakt.

Garnityr gör alltid sitt yttersta för att packa och posta din order så snart som det bara är möjligt. Leverans sker med Posten och tar oftast 1 arbetsdag. Om paketet inte går ner i din brevlåda, får du ett SMS för att hämta ut det på Postens utlämningsställe.

Du kan välja till vilken leveransadress du vill att varorna skickas – hem till dig, kanske till arbetet eller direkt till en presentmottagare. Eftersom beställaren betalar i förskott anser Garnityr att detta är en säker valmöjlighet.

Särskilda önskemål om leverans kan anges som meddelande i Kassan.

Ej uthämtade paket

För ej uthämtade leveranser, återbetalas beloppet till konsumenten, med avdrag för returfraktkostnad och hantering (max 200 kr).

Läs mer på Återbetalning.

Rabatter & Erbjudanden

Ibland ger Garnityr rabatter på specifika produkter, ett helt köp eller erbjuder fri frakt. De premisser som anges till aktuellt rabatterbjudande gäller, samt endast fram till angivet datum och kan ej användas därefter.

Du skriver in och aktiverar en rabattkod i Varukorgen eller i Kassan, sedan dras rabatten av på totalbeloppet.

Presentkort

Presentkort som kan användas i Kassan är endast de av Garnityr utfärdade presentkorten. De har en unik kod som anges i Varukorgen eller Kassan. Presentkortet/koden gäller endast på presentkortet angiven tidsperiod och max det belopp som står.

När du betalar i kassan med ett presentkort ges ingen växel eller utbetalning av prisdifferens.

Varukorg

De produkter du lägger i Varukorgen reserveras ur lagret till dig i 1 timme (60 minuter). Om du inte går vidare till köp inom denna tid, riskerar du att produkten sålt slut. Garnityr garanterar inte att varan därefter finns i lager igen.

Sortiment & Lager

De produkter som finns visas i webshopen. En del varor fylls kontinuerligt på, medan andra kan komma att ta slut i lager men återkomma senare, eller utgå helt. Nya produkter tillkommer lite då och då. Håll dig uppdaterad genom att följa Garnityr på Facebook (facebook.com/garnityr) och Instagram (@garnityr).

Produkter från Järbo Garn, KnitPro och Addi har stor möjlighet att snabbt fyllas på i lager (med reservation för leverantörens lagerstatus och inleveranser).

Garnityr reserverar sig för slutförsäljning av produkter i webshopen.

Skulle du drabbas av att en vara du beställt och betalat inte längre finns i lager vid packning av din order kommer Garnityr att kontakta dig direkt och eventuellt erbjuda en ersättningsvara. Vill du inte ha någon ersättningsvara betalar Garnityr tillbaka beloppet till dig omgående, se Återbetalning.

Beställningsvara

Vissa produkter tar jag enbart in när du köper dem, detta för att minimera lagerhållningen.
Det gäller produkter med kort inleverans till Garnityr (Järbo Garn, KnitPro och Addi).
Leveransdatum meddelas dig så snart som möjligt efter köp.
Vill du veta när du kan få varan innan du köper, skicka e-post till: info@garnityr.se

Har du önskemål på särskilda produkter? Tveka då inte att berätta det! Skicka e-post till: info@garnityr.se

Ångerrätt

Som konsument har du rätt att ångra ett köp, se Distansavtalslagen. Ångerrätten gäller i 14 dagar från att du mottagit din leverans och endast om du aktivt meddelar Garnityr via e-post info@garnityr.se. Skriv ditt namn, adress, vilken produkt det gäller samt ordernummer. Produkten/Varorna ska returneras i obruten förpackning samt vara oanvända.

För att returnera en vara, se Retur.

Om du vill kan du använda blanketten från Konsumentverket > när du meddelar oss.

Garnityr återbetalar aktuellt belopp, med avdrag för returfraktkostnaden (max 200 kr). Läs mer på Återbetalning.

Ångerrätten gäller inte:

  • Produkt i öppnad förpackning.
  • Produkt i använt skick.
  • Digitalt nedladdade produkter (t.ex. mönster, biljetter, presentkort).
  • Specialtillverkade produkter, som tagits fram på uppdrag av dig som konsument.

Reklamation

Har du mottagit en defekt vara eller en produkt som du anser har fabrikationsfel, meddela Garnityr omgående, info@garnityr.se. Skriv ditt namn, adress, produkt, ordernummer samt felet på varan.

Undantag: Presentkort och digitalt nedladdade produkter kan ej reklameras.

Felleverans

I det fall Garnityr har skickat fel vara eller en produkt saknas i din leverans, skickas den rätta varan kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt, och en retursedel skickas till konsumenten för retur av den felaktiga varan.

Meddela felleveranser till info@garnityr.se inom 14 dagar för att ev prisdifferens ska justeras. Därefter görs ingen återbetalning av Garnityr och inga krav på återbetalning kan åläggas konsumenten.  Garnityr kan heller inte garantera att den önskade varan längre finns i lager.

Retur

Vid retur, skicka e-post till info@garnityr.se och berätta ditt ärende. Skriv ditt namn, adress samt ordernummer där produkten beställdes.

Returnerade varor ska vara i oanvänt skick och i obrutna förpackningar. Konsumenten ansvarar för produktens skick fram till att produkten åter nått Garnityr.

Du som konsument står för returkostnaden när du ångrat köpet, Garnityr betalar returkostnaden vid godtagen reklamation och felaktig leverans. Återbetalning görs på produktens värde vid köpet, med ev. avdrag/tillägg för returfraktkostnader.

Återbetalning

I det fall Garnityr blir återbetalningsskyldig (i händelse av något av ovan angivna skäl) betalar Garnityr tillbaka överenskommet belopp till konsumenten så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar. Paypals/Bankernas överföringstid tillkommer.

Undantag: Digitalt nedladdade produkter samt presentkort återbetalas ej.